Spørgsmål og svar

  • Hvorfor skal jeg vælge Grønnebakken?

    Fordi vi er så små, at alle kender alle og børnene har en tryg hverdag – men samtidig store nok til at have mange tilbud og masser af muligheder for at udfordre børnene og give dem store oplevelser. Fordi vi lader børnene opleve skoven og naturen, selv om vi er en byinstitution. Fordi vi har en lang tradition for at sende børn ud i verden, der kender værdien af venskaber og forstår at agere i et fælleskab.

  • Hvad er det særlige ved Grønnebakken?

    Vi er en forholdsvis lille institution med en lang historie. Vi har en stabil medarbejdergruppe og stærke værdier navnlig omkring naturen og betydningen af fællesskab. Den selvstændighed vi opnåede ved at blive en privat institution har sikret ro til det vigtigste: at børnene har det godt.

  • Hvad er madpolitikken på Grønnebakken?

    Børnene spiser på bestemte tidspunkter hver dag, og vi bruger måltiderne som pædagogisk ramme, så vi fx arbejder med at gøre børnene mere selvhjulpne. Heidi laver sund og god mad til vuggestuebørnene, og eftermiddagsmad til både vuggestuen og børnehaven. Vi har besluttet, at vi ikke har nogen sukker politik og at man til fødselsdage og andre særlige lejligheder gerne må servere søde sager. Grønnebakkens køkken er 90 % økologisk, og maden er hjemmelavet.

  • Hvor meget er børnene ude og i skoven?

    Både vuggestuen og børnehaven kommer udendørs hver dag og i al slags vejr. Vi betragter legepladsen som et ekstra rum og får lagt nyt rullegræs på om foråret og får nyt sand i sandkasserne. Desuden tager en gruppe børn og to/tre voksne i skoven hver uge (tirsdag, onsdag og torsdag) året rundt på nær december pga. julehygge og i sommerferien pga. for mange myg. De store vuggestuebørn er med, når de har mulighed for det.

  • Hvordan er I som private forskellige fra andre institutioner?

    Vores handlefrihed er større, men vi følger selvfølgelig samme lovgivning som andre institutioner. Privatiseringen giver os mulighed for at holde fast i og udvikle vores pædagogiske linie og sikre en større kontinuitet til glæde for børn og personale. I modsætning til ikke-private institutioner har vi egen venteliste og tilbyder søskendegaranti, og privatiseringen har gjort os mindre skrøbelige i forhold til politiske beslutninger i Københavns Kommune. 

  • Hvorfor valgte I at skifte status fra selvejende til privat i 2011?

    Kravet om besparelser og omstruktureringer, herunder Københavns Kommunes ønske om at sammenlægge de selvejende institutioner i forpligtende netværk. Vi gennemførte privatiseringen for at bevare Grønnebakken med de mange kvaliteter institutionen har opbygget i sin lange historie.

  • Hvad betyder en opskrivning på Grønnebakken for mine chancer for at finde pasning til mit barn?

    Den bliver større. Du kan stadig være skrevet op til to institutioner hos pladsanvisningen. Opskrivningen hos Grønnebakken er naturligvis gratis.

  • Er mit barn sikker på at få en plads?

    Grønnebakken er en efterspurgt institution, hvilket i perioder skaber en lang venteliste. Har dit barn imidlertid plads på Grønnebakken er der søskendegaranti.

  • Hvad skal jeg gøre, hvis jeg gerne vil skrive mit barn op?

    Ring til institutionen og aftal at komme til en af tirsdagsrundvisningerne, som finder sted hver anden uge.

  • Hvad er forældrebetalingen

    § 14 Forældrebetaling

    Stk. 1. Forældrebetalingen skal falde forud, dvs. at betalingen skal falde senest d. 1 i måneden for den fortløbende måned.

    Stk. 2. Ved accept af plads skal forældrene tilmelde forældrebetalingen til betalingsservice.

    Stk.3 Ved manglende betaling bliver den 1. rykker fremsendt 10 kalenderdage efter betalingsfristen. Den 2 rykker bliver fremsendt 24 kalenderdage efter betalingsfristens udløb. Den 2. rykker har en betalingsfrist på 7 dage, hvorefter barnet automatisk udmeldes ved manglende betaling. Den anden rykker påføres et administrationsgebyr på 200x kr.

    Stk.4
    Er barnet væk fra institutionen i mere end 6 måneder, kan der gives dispensation fra forældrebetalingen i den pågældende periode. Barnet bliver udmeldt af institutionen og kan komme ind på overbelægning efter endt orlov. Dette kan kun ske efter forudgående skriftlig aftale mellem institutionen og Københavns kommune. Forældrene skal ansøge institutionens leder derom

    § 15 Udmeldelse / opsigelse af børn


    Stk. 1. Udmeldelsesfrist er en måned til den 1. eller 15. i måneden og skal ske skriftligt. Dette gælder også ved skolestart.

    Stk. 2. Institutionsbestyrelsen kan opsige et barn med en uges varsel, hvis forældrebetalingen ikke er indbetalt ved 8 dages overskridelse af betalingsfristens udløb, og institutionen efterfølgende har rykket 2 gange skriftligt for betalingen. Der skal minimum være tale om en betalingsoverskridelse på 4 uger, før opsigelse kan finde sted.